چرا  از پودر تخم مرغ  استفاده کنیم  ؟  

زمان ماندگاری طولانی تر، سهولت ، حذف پروسه تخم مرغ شکنی و به تبع آن کاهش میزان آلودگی میکروبی در محیط های تولیدی  کاهش ضایعات و همچنین صرفه اقتصادی بیشتر به جهت پایین آمدن قیمت تمام شده را میتوان از مزایای ، مصرف و نگهداری استفاده از پودر تخم مرغ نسبت به تخم مرغ دانست. نسبت تبدیل پودر تخم مرغ به مایع معادل تخم مرغ تازه یک به چهار می باشد   کیلو مایع تخم مرغ آماده مصرف بدست می آید.  با مقایسه ۴ بدین معنی که با افزودن سه کیوگرم آب به هر کیلو پودر تخم مرغ قیمت روزانه و متغیر تخم مرغ نسبت به قیمت پودر تخم مرغ که دستخوش تغییرات کمتری است ، استفاده از پودر علاوه بر مزایای دیگر حدود ۳۰درصد  صرفه جویی در قیمت و بهره وری اقتصادی را برای صنایع غذایی مصرف کننده به همراه می آورد 

تخم مرغ خوب دارای چه ویژگی هایی است و شبهه هایی که بر تخم مرغ وارد می شود صحیح است یا خیر و آیا این موارد در استحصال های شما لحاظ می گردد ؟ 

علاوه بر کنترل شرایط بهداشتی ، سلامتی و تازگی که با رصد کردن حجم کیسه هوایی تخم مرغ در هر محموله دریافتی و آنالیز های فیزیکو شیمیایی و میکروبی تعیین می شود ، بررسی ترکیب تغذیه ای مناسب تخم مرغ که شامل تعیین نسبت پروتئین و سایر درشت مغذی ها می باشد نیز از فاکتورهای تعیین کننده در انتخاب تخم مرغ خوب جهت فرآوری های بعدی است.

تکنولوژی تولید پودر تخم مرغ تا چه اندازه دقت ، ایمنی و سلامت محصول را تامین می کند؟

 تخم مرغ به صورت روزانه خریداری و وارد پروسه تولید شامل کنترل کیفی اولیه، شستشو و ضدعفونی  ، شکستن اتوماتیک در شرایط کاملا بهداشتی و توسط ماشین آلات تمام اتومات و پاستوریزاسیون مایع استحصال شده می گردد . تخم مرغ مایع پاستوریزه  شده و تحت شرایط خاص دمایی و زمان کنترل Spray Dryer سپس وارد محفظه کاملا بسته ، اتوماتیک و استریل اسپری درایر شده تبدیل به پودر تخم مرغ می شود. کل فرآیند به گونه ای طراحی شده است که ایمنی و سلامت محصول نهایی را کاملا تضمین می نماید. محصول نهایی به لحاظ فیزیکو شیمیایی و میکروبی مطابق با استاندارد های ملی و بین المللی است. ضمنا مجموعه صنعتی گل پودرگلستان  امکانات پرتودهی با اشعه گاما برای دستیابی به بارمیکروبی صفر مطلق به درخواست مشتریان بخصوص صنایع سس را دارا می باشد. 

طرز تهیه پودر تخم مرغ :  

  1. همه تخم مرغ ها مورد بازبینی قرار می گیرند تا از میان آنها، تخم مرغ های شکسته و ترک خورده جدا شود.
  2. تخم مرغ های سالم با استفاده از دستگاه های مکانیزه شست و شو داده می شوند. 
  3. دستگاهی به نام Egg Breaker  که به آن تخم مرغ شکن هم می گویند، تخم مرغ ها را می شکند و تمام اجزای آن از قبیل سفیده، زرده و پوسته تفکیک و در مخزن جداگانه ای ریخته می شود.   
  4.  زرده و سفیده را باهم و یا به صورت جداگانه به قسمت  Centrifuge دستگاه منتقل می کنند تا برای همگن سازی آماده شود.
  5.   بعد از همگن سازی عمل پاستوریزاسیون اعمال می شود.  
  6.   از دستگاهی به نام اسپری درایر استفاده می کنند تا مایع تخم مرغ، به پودر تبدیل شود.
  7.  پودر آماده شده را در مرحله خاصی خنک می کنند تا برای بسته بندی آماده شود. 
  8.    بسته بندی پودر آخرین مرحله در پروسه تولید پودر تخم مرغ است. 

موارد مصرف پودرهای تخم مرغ   : 

  1. کیک و کلوچه و بیسکوئیت : بافت، طعم و رنگ این مواد خوراکی را بهبود می بخشد و ارزش غذایی آنها را ٬حفظ می کند.  
  2. فرآوردهای گوشتی : خواص ظاهری و فیزیکی محصول فراوری شده را حفظ می کند و مانع از دست رفتن  آب در این محصولات می شود. 
  3. ماکارونی : اگر در مواد اولیه ماکارونی از پودر تخم مرغ استفاده شود، نه تنها حجم آن را افزایش می دهد ۰ بلکله به هنگام پخت لعاب نمی گیرد.